Budowle związane z logistyką muszą być przystosowane do intensywnego ruchu pojazdów i szybkości przeprowadzanych w nich operacji. W halach stalowych, w których mieszczą się centra przeładunkowe i terminale logistyczne, praca wre na ogół całą dobę. Potrzebna jest więc przede wszystkim przestrzeń – zarówno powierzchnia, jak i wysokość. Nie można też zapominać o wytrzymałości konstrukcji. Przypadkowe uderzenia przez pojazdy, towar, który upadnie w czasie przeładunku, nie mogą stać się zagrożeniem dla ludzi ani powodem katastrofy budowlanej.
Warunki architektoniczno-budowlane hal, związanych z transportem
Hale stalowe przeznaczone na centra przeładunkowe i terminale muszą charakteryzować się przede wszystkim odpowiednimi rozmiarami. Ich powierzchnia powinna pozwalać na swobodny ruch pojazdów, a wysokość – na zastosowanie urządzeń typu suwnice i podnośniki. Ważna jest również stabilność konstrukcji. Musi być ona odporna na uszkodzenia mechaniczne, korozję i zmienne warunki atmosferyczne.
Posadzka takiej hali wytrzymać musi duże obciążenia, związane zarówno z ruchem pojazdów, jak i z wagą przeładowywanych towarów. Konieczne jest zaplanowanie posadzki wzmocnionej, o antypoślizgowej nawierzchni. Jest to istotne zarówno ze względu na niskie temperatury, jakie panować mogą w tego typu przestrzeniach (np. ze względu na częste otwieranie bram i wrót w czasie zimy), jak i ze względu na wodę i błoto, które wnosić mogą wjeżdżające do hali pojazdy. Aby móc szybko je usuwać, konieczne jest wykonanie w posadzce kanałów odwadniających.
Żeby zapewnić swobodny ruch pojazdów, konieczne jest przewidzenie bram o odpowiednich szerokościach, doków załadunkowych, oraz ramp do załadunku bocznego.
Systemy i instalacje niezbędne w halach stalowych przeznaczonych do celów logistycznych
Projektując instalacje w halach logistycznych, duży nacisk kładzie się na bezpieczeństwo pożarowe. Dlatego projektanci wyposażają je w systemy tryskaczowe, czujniki dymu, sieć hydrantową i systemy sygnalizacji pożaru. Ale równie ważna jest kontrola bezpieczeństwa pracy ludzi i postępowania z towarem. Dlatego trudno wyobrazić sobie taką halę bez monitoringu CCTV. Bezpieczeństwo zapewnia także kontrola dostępu do poszczególnych stref centrum logistycznego czy terminalu.
Niełatwym zadaniem jest zadbanie w tego typu obiektach o temperaturę w pomieszczeniach. Na etapie projektowania powinno się przewidzieć odpowiednią ilość podstawowych źródeł ciepła i wyposażenia dodatkowego, które zapewni wymaganą temperaturę i odpowiednie warunki pracy i przechowywania towarów zimą. Warto wesprzeć je ekologicznymi rozwiązaniami, takimi jak panele fotowoltaiczne, czy system odzysku ciepła.
Latem z kolei zadbać należy o zapewnienie odpowiedniej cyrkulacji powietrza i schładzanie nagrzewających się hal stalowych. Zadaniem projektanta jest zaplanowanie mechanicznej i naturalnej wentylacji, oraz skutecznej klimatyzacji.
To wszystko znacznie ułatwi pracę terminala czy centrum przeładunkowego, ale pamiętać należy także o usprawnieniu ruchu towarowego. Trudno sobie wyobrazić taki obiekt, bez sprawnie działającej sieci i systemu monitorującego przepływy, opartego np. na skanerach kodów kreskowych.
Hala stalowa projektowana pod potrzeby logistyki musi zapewniać odpowiednią ilość miejsca, konieczną, aby bezpiecznie i skutecznie zarządzać transportem. Niewykluczone, że zapotrzebowanie na tę przestrzeń będzie rosło z biegiem czasu. Dlatego warto zdecydować się na modułową konstrukcję, która w razie potrzeby umożliwi szybką rozbudowę, oraz na nowoczesne rozwiązania systemowe, które usprawnią zarządzanie transportami, załadunkami i rozładunkami.